måndag 8 april 2013

Tips till er som jobbar med barn...

Jag förundras över varför andra förskollärare inte tar fasta på det här, av "alla" förskolor jag jobbar på är det INGEN annan i personalen som gör detta.

Detta?

Ta med er böcker hemifrån!

Även om man regelbundet "roterar" och byter ut böckerna på förskolan (Vilket händer på ganska få ställen faktiskt) så har ungarna läst böckerna som finns. 490 gånger, troligen. Minst. När jag hade min senaste VFU gick jag och köpte en tjock sagobok med flera olika sagor (H C Anderssen) och sedan hade jag som projekt att läsa en saga om dagen i fem veckor. När lässtunden varöver åkte boken ner i väskan och följde med mig hem igen. Det är ett halvår sedan, och ungarna pratar fortfarande om den boken! En del sagor var såklart lite för konstiga eller obegripliga, men de flesta sagorna hade barnen utbyte av. Speciellt Dummerjöns pratade de mycket om.

Dels tror jag att de gillade att det var nya sagor som de troligen inte hört särskilt ofta (om alls), men också att boken blev lite extra spännande eftersom den inte fanns tillgänglig hela tiden! Det blev lite mer speciellt att få höra en saga ur just den boken.

Häromsistens jobbade jag några dagar i rad på en ny förskola, och när det var dags att läsa första dagen gnälldes det och ynkades och ojades om att det var så tråååååkigt för de kunde redan böckerna fram och baklänges. Den lässtunden var inte rolig för någon. Nästa dag tog jag med en egen bok hemifrån, och genast blev det en helt annan stämning eftersom det bara var EN unge som hade läst den boken (Supercharlie, Camilla Läckberg).

Så, ta med er böcker hemifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar